Hírek

Lézerblokkoló külföldön: hol szabad és hol nem szabad használni a radardetektort?

Miközben Magyarországon kifejezetten engedékenyek a szabályok a radardetektor kapcsán – hiszen nemcsak tartható, de használható is –, addig a lézerblokkoló külföldön egészen más megítélés alá esik és vannak országok, ahol sem a tartása, sem a használata nem legális.

Mivel sokan dolgoznak és kirándulnak külföldön autóval, ezért úgy döntöttünk, hogy összegyűjtjük azokat az országokat, ahol minden gond nélkül használhatunk egy lézerblokkolót, de külön felsoroltuk azokat az államokat is, ahol tiltott, illetve ott lehet az autóban, csak bekapcsolni nem szabad.

A lézerblokkoló magyarországi helyzete

Mielőtt azonban megvizsgálnánk, hogy milyen szabályozás alá esik a lézerblokkoló külföldön, mindenképpen érdemes néhány gondolat erejéig elidőzni a magyar szabályozáson, hiszen nagyon sok téves információ terjedt el az emberek körében.

Gyakran olvasni például lézerblokkolókról szóló törvényekről, holott valójában ilyen nevű és ilyen tartalmú törvényt nem hoztak manapság, aminek az oka leginkább az, hogy a lézerblokkolók a közhiedelemmel ellentétben nem a gyorshajtást támogatják, hanem éppen a balesetek, a gyakori bírságok megelőzése érdekében készültek.

A téma kapcsán a 175/2003 (X.28.) Kormányrendelet a legfontosabb, amely kimondja, hogy a radardetektor és a lézerblokkoló nem tartozik a közbiztonságra veszélyes eszközök közé, emiatt tehát birtoklása (illetve forgalmazása, árusítása) nem törvénybe ütköző.

Ezek az eszközök ugyanis nem akadályozzák, nem zavarják a sebességmérőket, pusztán figyelmeztetik a sofőrt rá, aki szükség szerint korrigálhatja a sebességét, de a GPS-szel szerelt készülékeknek más egyéb hasznos szerepük is van, így például ismeretlen terepen idejekorán figyelmeztethetnek egy veszélyes útszakaszra.

Lézerblokkoló külföldön: Ausztria és Svájc különösen szigorúak

Most, hogy már tisztában vagyunk a magyar helyzettel, érdemes megnézni azokat az országokat, ahol teljes tilalom vonatkozik a lézerblokkolókra, vagyis nemcsak a működtetésük törvényellenes, hanem a birtoklásuk is.

Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy ha egy rendőri ellenőrzés során valamilyen okból kifolyólag bekötött, de nem használt lézerblokkolót találnak, már azért is felelősségre vonhatnak minket.

Ebből a szempontból a környező országok közül különösen szigorú Ausztria, hiszen ezekben az államokban teljes a tilalom, akárcsak Belgiumban, Csehországban, Észtországban, Finnországban, Franciaországban, Lengyelországban, Luxemburgban, Svájcban vagy Svédországban.

Szlovénia, Horvátország, Szerbia és Románia megtűri a lézerblokkolót

Hogy az Európai Unió területén mennyire megoszlanak a lézerblokkolóhoz kapcsolódó szabályozások, azt jól mutatja, hogy nagyon sok környező országban a megtűrt kategóriába sorolható a jogszabályok tekintetében.

Ennek megfelelően például bátran tarthatjuk és használhatjuk is a lézerblokkolót például Szlovéniában, Horvátországban, Romániában és Szerbiában, de vannak olyan távolabbi országok is, ahol minden téren legális az alkalmazása.

Ide sorolható Albánia, Anglia, Bulgária, Dánia és Norvégia, de érdekesség, hogy olyan távoli államokban is a tartható és használható kategóriába esnek ezek a kiegészítők, mint Oroszország vagy az USA.

Sok országban birtokolható, de nem használható a lézerblokkoló

Hogy a lézerblokkoló külföldön milyen sokféle szabályozás alá eshet, azt jól mintázza, hogy vannak olyan országok, ahol bár a lézerblokkoló ott lehet az autóban, viszont használata már tilos.

Ide sorolható például Németország, Szlovákia, Görögország, Hollandia, Lettország, Litvánia, Olaszország, Portugália és Spanyolország is, így ha ezekbe az országokba autózunk, érdemes gondoskodni a lézerblokkoló deaktiválásáról.

Itt jegyeznénk meg, hogy ma már vannak olyan gyártók, akik direkt felkészültek ezekre a helyzetekre, és úgynevezett gyorscsatlakozó integrálásával teszik lehetővé, hogy lézerblokkolójuk kiszolgálja ezeknek az országoknak a jogszabályi követelményeit is.

Ott van például a KIYO Ultimate AP 4R GPS, ami nem elég, hogy komplett első és hátsó védelmet, valamint frissíthető GPS adatbázist tartogat a felhasználók számára, mindemellett gyorscsatlakozóval is el lett látva. Hogy ez miért olyan fontos?

Leginkább azért, mert az olyan országokban, ahol a lézerblokkoló ott lehet az autóban, de nem működhet, ilyenkor nincs más teendőnk, minthogy ezt a gyorscsatlakozót széthúzzuk, amivel máris megfelelünk a jogszabályi követelményeknek.

További előnye, hogy amint egy olyan országba érkezünk, ahol a lézerblokkoló ismét működhet, a gyorscsatlakozó segítségével egy mozdulattal azonnal aktiválhatjuk az eszközt.

A KIYO lézerblokkolók előnye még, hogy E7-es, azaz Európai Uniós szinten elfogadott tanúsítvánnyal rendelkeznek, mint multifunkciós parkolósegédek, amit itthon az NKH, a legfelsőbb közlekedési hatóság is jóváhagyott.