Egyéb

Xenon izzó típusok: minden, amit a D1S és D2S modellekről tudnod kell

A xenon izzó vagy más néven HID izzó egy közkedvelt fényforrás az autótulajdonosok körében, mert jobb látási körülményeket teremt utazás közben, mint hagyományos társai. A különböző xenon izzó típusok azonban számos tulajdonságot képesek befolyásolni.

Mint minden izzó, a xenon is az autó gyári fényszóróinak foglalataiban helyezkedik el – amennyiben a jármű támogatja ezt a rendszert. A foglalatok meghatározzák, hogy az autó milyen modellek fogadására képes: pl. D1S, D2S, D3S, D4S és így tovább.

Nagyon fontos leszögezni már itt az elején, hogy egy D1S izzó nem illeszthető be egy D2S rendszerbe és fordítva, hiszen a kettő között nemcsak mechanikai, de elektronikai különbségek is találhatók.

Hogy megérthessük a xenon izzó típusok közötti alapvető különbségeket, először meg kell ismernünk ennek a fényforrásnak a működési elvét és a D-soros megoldások rendszerét, majd ezt követően lehet csak rátérni a D1S és a D2S közötti különbségekre.

Aktuális cikkünkben minden fontos részletet kifejtünk, méghozzá közérthető nyelvezettel, hogy végre te is átláthasd a xenon izzók egyébként nem is olyan bonyolult rendszerét.

Mi az a xenon izzó és hogyan működik?

A xenon izzó az egyik leghatékonyabb fényforrás a járművekbe, amely sokkal nagyobb fénykibocsátást tesz lehetővé, mint a klasszikus halogén megoldások, megfelelő árnyalatban pedig fehérebb, hidegebb fényárnyalatot biztosít, ami javítja a látási viszonyokat.

Hosszabb élettartamuk leginkább annak köszönhető, hogy egy olyan gáztöltéses fényforrásról van szó, amelyben a fényhatást nem felforrósított szál adja, hanem két elektróda között képződő elektromos ív egy gázzal (általában xenonnal) feltöltött térben.

Előnyei mellett mindenképpen ki kell emelnünk, hogy a xenon rendszer némileg bonyolultabb, így kell hozzá egy előtétellenállás, magas feszültségű gyújtás, valamint automatizmus is. 

A D-soros xenon izzó típusok

A D-soros xenon izzók között a D1, D2, D3 és D4 típusok a legelterjedtebbek az autósok körében. A D-jelölés esetünkben a discharge, azaz a kisülés technológiájára utal, míg a számok többnyire a technológia generációját hivatottak jelölni.

Az elnevezés mögött megjelenő betűk (általában S vagy R) ezen felül az üvegbúra burkolatáról és az optikai rendszer kompatibilitásáról árulkodnak.

Az S-jelölés általában a tiszta, átlátszó burára utal, amelyek projektoroptikához kitűnők, míg az R-típusok általában maszkolt, részben fényelnyelő bevonatot kapnak, amelyek jobb fényeloszlást biztosítanak.

Az egyes gyártók többféle típusú D-soros xenon izzót készítenek, amelyeknél például a színhőmérséklet vagy a teljesítmény eltérhet, de a legalapvetőbb villamossági jellemzőknek a kompatibilitás miatt mindig egyezniük kell.

Minden tudnivaló a D1S és a D2S xenon izzó típusokról

Mivel a xenon-kompatibilis autók – különösen a gyári xenonos megoldások – általában D1S és D2S izzókat használnak, ezért az alábbiakban bemutatjuk ezeket alaposabban is, sőt összehasonlításukat sem hagytuk ki a sorból.

A D1S xenon izzó jellemzői

A D1S xenon izzó egyik legnagyobb előnye, hogy nem igényel extra gyújtóegységet, mert beépített gyújtómodullal rendelkezik, ezért szerelése alapvetően egyszerűbb. Ebből következik ugyanakkor, hogy amennyiben az integrált modul meghibásodik vagy az izzó elöregszik, akkor az egész egységet cserélni kell.

Üzemi feszültsége 85V AC, méghozzá 35 W teljesítmény mellett, ami kiemelkedő, ugyanakkor ezek a tulajdonságok profi szigetelést és precíz kivitelezést is igényelnek.

A kompatibilitásra mindig nagy figyelmet kell szentelni, mert bár a D1S xenon izzók között is lehet különbség a színhőmérséklet tekintetében, de egy D3S típussal már nem lehet felcserélni, mert az egészen más üzemi feszültséget követel.

A D2S xenon izzó jellemzői

A D2S xenon izzók az imént bemutatott típussal ellentétben nem tartalmaznak gyújtómodult, így működéséhez kiegészítő elektronikai modul vagy integrált előtét szükséges. 

Üzemi feszültsége megegyezik a D1S modellel, de ezt a típust inkább projektoroptikához alkalmazzák. Mivel nincs benne gyújtómodul, kisebb mérettel rendelkezik, viszont éppen ez a tulajdonsága bonyolultabbá teszi a rendszert és növeli a hibalehetőséget.

Probléma esetén azonban nem kell a teljes szettet cserélni, valamikor elég csak a xenon trafót vagy magát a xenon izzót. Precíz elektronikai háttér szükséges hozzá, és a D2S sem helyettesíthető bármivel, például D4S típussal, mert eltérő üzemi feszültséggel dolgozik a két rendszer.

A D1S és a D2S xenon izzó típusok összehasonlítása

Hasonlóságok:

  • Mindkét rendszer ugyanazzal az üzemi feszültséggel dolgozik, 85 V AC, 35 W teljesítmény mellett.
  • Mindkettő klasszikus xenon megoldás.
  • S verzióban mindkét típust átlátszó burával szerelik, vagyis megfelelők projektoroptikához.
  • A két xenon izzó nagyon sok gyártó kínálatában elérhető, méghozzá változatos színhőmérsékletekben.
  • A működési elv mindkét esetben azonos.

Különbségek:

  • Míg a D1S modellek beépített trafóval rendelkeznek, a D2S izzóknak külső modulra van szükségük a gyújtáshoz.
  • Emiatt a D1S xenon izzók általában nagyobb mérettel rendelkeznek.
  • A D1S modellek könnyebben és gyorsabban cserélhetők, míg a D2S változatok a több csatlakozás miatt némileg bonyolultabbak lehetnek.
  • Ha a D1S modellek esetében probléma merült fel, a teljes szerkezetet cserélni kell, míg a D2S esetében az izzó és a trafó külön is cserélhetők.

Helyettesíthető a D1S xenon izzó D2S típussal és fordítva?

A fentiekből talán már kiderülhetett, de fontos külön is kiemelnünk, hogy a D1S xenon izzó és a D2S xenon izzó nem cserélhetők fel egymással.

Bár ugyanazon az üzemi feszültségen dolgoznak, míg egyiknél integrált trafóról beszélhetünk, addig utóbbinál külön trafóról, tehát felcserélésre nincs lehetőség – legfeljebb a teljes szisztéma költséges átalakításával.

Emiatt különösen fontos, hogy mindig odafigyeljünk arra, hogy az autónkhoz tökéletesen illeszkedő foglalatú és típusú xenon izzók közül válasszunk, ezzel elkerülhetjük a felesleges kiadásokat.