A lézerblokkoló manapság az egyik leginkább félreértett autós kiegészítő a piacon. Ezek az eszközök ugyanis a közhiedelemmel ellentétben nem a gyorshajtást támogatják, sokkal inkább a biztonságot szolgálják.
Hivatalosan ugyanis a lézerblokkolók segítségével a sofőrök időben értesülhetnek a rendőrségi sebességmérésről, és amennyiben véletlenül túllépték a megengedett legnagyobb értéket, akkor időben korrigálhatják a sebességüket, ezzel elkerülve a büntetést.
Ezeket a kiegészítőket éppen ezért nem azok vásárolják, akik szabálytalankodni szeretnének, sokkal inkább azok, akik sokat és jól vezetnek, hiszen egy ilyen eszközzel könnyedén el tudják kerülni a felesleges kellemetlenségeket egy-egy véletlen sebességtúllépés esetén.
Mivel rengetegen nem ismerik a lézerblokkolók működését, típusait vagy éppen azt, hogy milyen módon kerül az autóba, szakmai cikkünkben összegyűjtöttünk minden fontos tudnivalót a téma kapcsán.
Hogyan működik a lézerblokkoló?
A lézerblokkoló egy gépjárműbe szerelhető kiegészítő, amely alapesetben jól elrejtett szenzorokkal rendelkezik.
A sebességmérő készülékek radarhullámot, vagy lézersugarat bocsátanak ki. A lézeres sebességmérés alapja a fényvisszaverődés. A mérőműszer abból számolja ki a mért tárgy (autó) sebességét, hogy a lézersugár mennyi idő alatt jut vissza a mérőműszerig. (másodperc tört része)
Ezt a folyamatot tudja érzékelni a lézerblokkoló, amely így idejekorán figyelmeztetheti a sofőrt a mérésre, aki szükség szerint korrigálhatja sebességét.
Hangsúlyozandó azonban még egyszer, hogy a technológia nem arra szolgál, hogy a megengedett sebességnél nagyobb tempóval közlekedjünk mindenhol, sokkal inkább arra, hogy elkerüljük a véletlenszerű gyorshajtásból fakadó büntetést.
A lézerblokkolók jogi helyzete Magyarországon és külföldön
A jogszabályok kifejezetten egyértelműen fogalmaznak a lézerblokkolók kapcsán, így Magyarországon ott lehet az autóban, gyártása, forgalmazása és beszerelése sem tiltott.
A legnagyobb előnye, hogy menet közben bármikor kikapcsolható, így nem lehet egyértelműen bizonyítani a működését, hiszen a sebességmérés más egyéb okokból kifolyólag is meghiúsulhat, így például napfény interferencia vagy szoftveres hiba hatására.
Érdekesség, hogy bizonyos lézerblokkolóknak, így például a Kiyo termékeinek az NKH által jóváhagyott típusigazolásuk van (E7), azaz hivatalosan a tolatóradarok közé sorolhatók.
Külföldön országonként eltérő az ilyen eszközök jogi helyzete, ezért utazás előtt mindenki tájékozódjon, hogy az adott tagállamon belül mire kell odafigyelni.
Ezzel kapcsolatban érdemes kiemelni azokat a Kiyo Quick Connect blokkolókat, amelyek gyorscsatlakozós kialakításuknak köszönhetően egyszerűen kiiktathatók az autóból a határátlépés előtt, így azokban az országokban sem jelentenek problémát, ahol már a lézerblokkoló meglétét is büntetik.
Milyen típusai vannak a lézerblokkolóknak?
A lézerblokkolóknak számos típusa ismert, azonban mindegyik ugyanazt a célt szolgálja és ugyanazon az elven működik így érdemes inkább abból a szempontból megközelíteni a témát, hogy milyen szempontokat vegyünk figyelembe a választás előtt.
Fontos az első és a hátsó védelem
A legfontosabb, hogy ma már nem elegendő csak az autó elejére blokkolót helyezni, hiszen a sebességmérők hátulról is képesek rögzíteni a gyorshajtást. Ezért olyan terméket válasszunk, ami első- és hátsó szenzorokkal is rendelkezik.
Itt érdemes kiemelni, hogy egyre több a mozgó járműben és a fix dobozokban elhelyezett traffipax az országban, amelyeknek nem okoz problémát a távolodó autó mérése.
Lényeges a szoftveres frissíthetőség
Azon túl, hogy hardveresen a minőség mellett döntünk, oda kell figyelni a kiválasztáskor arra is, hogy az adott blokkoló szoftveresen frissíthető legyen. Nagyon fontos, hiszen a sebességmérő lézerek egyaránt folyamatosan fejlődnek, és ehhez a blokkolóknak is igazodniuk kell.
Amennyiben a kiegészítő szoftveresen frissíthető, amint kijön egy új típusú mérőműszer, a gyártó mindent elkövet annak érdekében, hogy egy update részeként megoldják blokkolását.
Az autó méretét is vegyük figyelembe a választáskor
Egyáltalán nem elhanyagolható szempont a lézerblokkoló kiválasztásakor az autó mérete sem. A legtöbb személyautóra például elegendő lehet négy szenzor, de egy nagyobb mikrobusz esetén már több darab beépítésére van szükség a hatékonyság érdekében.
A lézerblokkolók telepítése és használata
A lézerblokkolók telepítése nem túl komplikált, azonban javasolt autóvillamossági szakemberrel végeztetni a munkát, aki már épített be ilyen kiegészítőt, hiszen nagyon sok a hibalehetőség.
Nyilván bárki nekiláthat a szerelésnek, a termék nem veszíti el a garanciáját, azonban a bekötés, a megfelelő csatlakoztatás mellett több műanyag belső elemet el kell távolítani, amit egy rutinos szerelő gyorsan és nyomtalanul el tud végezni különösebb probléma nélkül.
A lézerblokkolók saját vezérlőegységgel rendelkeznek, míg a szenzorokat javasolt a rendszámtáblához vagy a lökhárítókhoz kivezetni. Nem lehetnek szélvédő vagy műanyag, sőt még sűrű rács mögött sem, tiszta rálátást kell kapniuk az útra.
Lényeges, hogy mindig az útra merőlegesen álljanak, ne dőljenek jobbra vagy balra, ellenkező esetben a hatékonyságuk megkérdőjelezhető lesz. Az ár-érték arányban verhetetlen Kiyo termékeihez például speciális anyagból készült rendszámkeretek tartoznak, amelyekkel a szenzorok teljes egészében elrejthetők.
Minden lézerblokkoló az utastérbe bevezetett kapcsolóval működtethető. Ezt lehetőség van elhelyezni konkrétan a műszerfalon, például egy vakgomba vagy más tetszőleges helyre, de be is lógatható olyan helyzetbe, hogy az kényelmesen elérhető legyen a sofőr számára.
A legtöbb blokkoló általában kétállású kapcsolóval rendelkezik, azaz vagy be van kapcsolva vagy teljesen inaktív.
Léteznek azonban összetettebb megoldások is, így például a Kiyo lézerblokkolók háromállású kapcsolóval rendelkeznek. Vagy ki vannak kapcsolva, vagy aktív lézeres védelmet biztosítanak vagy passzív módban üzemelnek, azaz csak jelzik a lézeres sebességmérést, de nem blokkolnak, ellenben ebben az állásban parkolósegédként is funkcionálhatnak.
A lézerblokkolók hatékonysága és megbízhatósága
A modern lézerblokkolók már kivétel nélkül kimagasló hatékonysággal rendelkeznek. Közel sem csak a legfelső réteg engedheti meg magának ezeket az extrákat, hiszen vannak a piacon nagyon jó ár-érték aránnyal rendelkező termékek, azaz nem kell feltétlenül a legdrágábbak közül válogatnunk.
Megbízhatóságuk és hatékonyságuk azonban jelentős mértékben függ a megfelelő telepítéstől. Egy rosszul beépített blokkoló ugyanis nem működik majd megfelelően, de ugyanez igaz arra az esetre is, ha túl kevés szenzor került az autóra.
A lézerblokkoló és az autóelektronika kompatibilitása
A legtöbb gyártó úgy készíti lézerblokkolóit, hogy azok valamennyi autótípusra telepíthetők legyenek. Mivel egy teljesen külön rendszerről van szó, ezért a kompatibilitás az esetek többségében nem jelent gondot, az adaptív tempomat sem zavarja meg működését.
Vannak azonban kivételek, így például néhány Audiban található már 3D lézer szkenner, ami összeakadhat a blokkolóval, de gyakorlott kezekben erre az esetre is van megfelelő alternatíva.
Miért érdemes lézerblokkolót használni?
Aktív lézeres védelmet nem azért kell vásárolni, hogy megszegjük vele a közlekedési szabályokat. Éppen ellenkezőleg a lézerblokkoló azt a célt szolgálja, hogy amennyiben sokat vezetünk, időben figyelmeztessen minket a sebességmérő lézerre.
Gyakori eset ugyanis, hogy előzéskor vagy egyszerűen csak az utazásba belefeledkezve egy kicsit túllépjük a sebességhatárt, miközben az út többi részében mindvégig szabályosan haladtunk. Az ilyen hibák mindennaposak például a hivatásos sofőrök körében, akik ezért gyakran kaphatnak büntetést – kivéve abban az esetben, ha rendelkeznek ilyen lézeres eszközzel.
Lézerblokkoló tesztek és valós tapasztalatok
A lézerblokkolókról alapvetően kevés teszt található a világhálón, de a fórumokon annál több gyakorlati tapasztalatot olvashatunk. Ezek alapján kivétel nélkül kijelenthető, hogy a jobb gyártók termékei valóban hatékonyan működnek, de beszerelésükre és használatukra egyaránt oda kell figyelni.
Gyakran Ismételt Kérdések (GYIK)
Milyen autóra milyen blokkolót vásároljunk?
Ebben a kérdésben a lézerblokkolót árusító bolt szakértői minden esetben a vásárlók rendelkezésére állnak. Lényeges azonban, hogy nem mindig a legdrágább eszköz a legjobb is egyben!
Beszereléskor mennyire kell megbontani az autót?
Több műanyagelemet is el kell távolítani hozzá ideiglenesen, ezért ajánlott olyan helyre vinni az autót, ahol gyakorlott szerelők végzik a beépítést, így a szenzorok és a kábelek nyomtalanul elhelyezhetők lesznek.
Mennyi ideig tart a lézerblokkoló beszerelése?
Ez autónként eltérő, de általánosságban egy első-hátsó szenzorokra épülő rendszer beszerelése nagyjából 3-5 órát vesz igénybe.
Mennyibe kerül a lézerblokkoló beszerelése?
A szerelés ára régiónként változó. Tudomásunk szerint a nagyobb városokban 80-100 ezer forintot is elkérhetnek egy ilyen eszköz beszereléséért, Jászberényben azonban ennek töredékéért, már 40 ezer forintért elvégzik a beavatkozást.
Mekkora élettartamuk van a lézerblokkolóknak?
Jellemzően a lézerblokkolókkal nem szokott probléma lenni, ha meghibásodnak, akkor is legfeljebb a könnyen cserélhető érzékelő szenzorokkal van baj. A jobb lézerblokkolók megfelelő szervizháttérrel rendelkeznek, így javításuk nem jelent különösebb nehézséget.